Námraza na lietadlách: Čo to je a ako ju rozpoznať

Námraza na lietadlách sa začína tvoriť najmä v oblakoch pri nižších teplotách vzduchu. Ako ju dokážu piloti spozorovať a ako sa jej vyhnúť? V ďalšom článku sa pozrieme na to, prečo trávia...

Námraza na lietadlách: Čo to je a ako ju rozpoznať

Námraza na lietadlách sa začína tvoriť najmä v oblakoch pri nižších teplotách vzduchu. Ako ju dokážu piloti spozorovať a ako sa jej vyhnúť? V ďalšom článku sa pozrieme na to, prečo trávia budúci piloti toľko času štúdiom námrazy.

Čo je námraza na lietadlách a ako vzniká

Tak, ako sa v zime dokáže v priebehu pár minút obaliť poľadovicou stierač vášho auta, tak rýchlo sa dokážu obaliť aj časti lietadla. Prečo spomíname práve stierač? Pretože námraza sa vždy začne tvoriť na ostrých hranách a stierač je aj na lietadle výbornou pomôckou na jej detekciu. Avšak samozrejme máme aj dômyselnejšie „snímače.“

Lietanie sa rozdeľuje do dvoch skupín. Na lietanie za viditeľnosti, teda za pekného počasia a dohľadnosti zeme, a na lietanie podľa prístrojov, kedy piloti môžu vletieť aj do mrakov. Požiadavky na výbavu lietadiel a kvalifikáciu pilotov sú v týchto prípadoch pochopiteľne odlišné. Avšak vedomosti ohľadom námrazy musia ovládať všetci.

Námraza na lietadlách je pre lietanie nebezpečná a jej detekcia je v začiatkoch jej tvorby častokrát veľmi komplikovaná. Tvorí sa hlavne počas letu v mrakoch, ale aj pri dostatočne nízkej okolitej teplote (+10 až -40 °C) a dostatočnej vlhkosti. V prípade vlhkosti piloti kontrolujú rosný bod – čím vyšší rosný bod, tým vyššia vlhkosť vzduchu. Ak nemajú lietadlo vybavené na let v námraze, nesmú do nej vletieť. V meteorologických mapách, ktoré študujú pred letom, nájdu informácie, kde a v akej intenzite sa s ňou môžu stretnúť.

Prečo je vlastne námraza na lietadlách nebezpečná

Námraza je nebezpečná v prvom rade hlavne preto, lebo lietadlu po obalení niektorých jeho častí ľadom výrazne vzrastie jeho hmotnosť. Hoci spočiatku môže ísť iba o časti s ostrejšou hranou, akými sú napríklad nábežné hrany krídel, lopatky vrtule, antény a pod., už aj toto množstvo môže stačiť na to, aby motor nadizajnovaný na bežnú hmotnosť lietadla nemusel novú váhu uniesť. Teda v prípade, ak už predtým nezamrzol motor samotný, čo sa môže stať najmä pri piestových motoroch s karburátorom.

Okrem váhy je ďalším nebezpečenstvom aj zmena aerodynamiky. Vrstva námrazy už v hrúbke brúsneho papiera totiž redukuje tvorbu vztlaku, čiže silu, ktorá drží lietadlo vo vzduchu, až o 30 %.

Čo robiť, keď sa pilot ocitne v situácii, kedy treba námrazu riešiť

Už vieme o prevencii aj o detekcii námrazy. Avšak čo robiť, ak sa pilot aj tak ocitne v situácii, kedy sa mu vytvorí na jeho lietadle námraza? Dômyselné systémy lietadiel dokážu pilotov včas upozorniť na začínajúcu námrazu. Niektoré sa dokonca aktivujú automaticky.

Môže ísť o zariadenia, ktoré bránia samotnému vzniku námrazy, ako napríklad chemikália rozstrekovaná na hrany vrtule privádzaná drobnými rúrkami, elektricky vykurované nábežné hrany krídiel a pod. Ďalším typom protinámrazových opatrení sú tie, ktoré dokážu bojovať s už vzniknutou vrstvou ľadu. Ide napríklad o systém Goodrich, pri ktorom sú na hrane krídel umiestnené gumové profily, ktoré sa po aktivácii pneumaticky nafúknu, vďaka čomu odpadne vrstva ľadu. Jednou z najčastejších možností, ako bojovať s už vzniknutou námrazou, je privedenie teplého vzduchu od motora.

Námraza na dopravných lietadlách

Dopravné lietadlá, ktoré dokonca v zime vzlietajú v podmienkach námrazy, absolvujú ešte na zemi postrek špeciálnou kvapalinou na báze glykolu, ktorá bráni usadzovaniu mrznúcich čiastočiek na povrchu lietadla. Aj takéto sofistikované lietadlá však niekedy nesmú vôbec vzlietnuť, a to napríklad počas mrznúceho dažďa.

Keď poletíte ako pasažier v zime a pilot ešte pred vzletom vytočí motor takmer na plný výkon, až sa všetko trasie, vedzte, že práve preventívne odstránil možnú námrazu z lopatiek rotora tým najjednoduchším spôsobom – odstredivou silou.

Námraza na lietadlách z Leteckých Zážitkoch

Na lietadlách, v ktorých s nami lietate u nás v Leteckých Zážitkoch alebo počas prepravy aerotaxi, námraza nehrozí. Hlavným dôvodom je jednoducho to, že pre každý let starostlivo zvažujeme poveternostné podmienky. Pokiaľ nám počasie nepraje, let pre vašu bezpečnosť presúvame na iný termín. Naše letecké zážitky sú teda pre vás maximálne bezpečné.

Ak sa už teraz neviete dočkať ďalších zaujímavých informácií, sledujte nás aj na našej Facebook stránke Letecké Zážitky.sk. Pravidelne tam pridávame rôzne pútavé fakty z oblasti lietania.