Let vetroňom s vodnou záťažou: Ako funguje bezmotorové lietanie

Let vetroňom je netradičný a tichý letecký zážitok. Avšak niektoré vetrone v sebe ukrývajú omnoho viac, než by sa mohlo na prvý pohľad zdať. Niekedy ich totiž...

Let vetroňom s vodnou záťažou: Ako funguje bezmotorové lietanie

Let vetroňom je netradičný a tichý letecký zážitok. Avšak niektoré vetrone v sebe ukrývajú omnoho viac, než by sa mohlo na prvý pohľad zdať. Niekedy ich totiž piloti naplnia aj 120 litrami vody. Prečo to robia a čo tým chcú pri bezmotorovom lietaní docieliť sa dočítate v článku.

Prípravy na let vetroňom

Na Slovensku sa koná každý rok niekoľko veľkých medzinárodných pretekov na vetroňoch. Cieľom súťažiacich je preletieť stanovenú trať čo najrýchlejšie. Aj keď sa samotná súťaž odohráva vo vzduchu a ľudia na zemi ani netušia, že nad nimi práve bojuje niekedy aj stovka pilotov o čo najlepšie umiestnenie, sledovať prípravu na let vetroňom a ich hromadný prílet z preteku je dych vyrážajúci zážitok.

Pred letom môžete vidieť, ako piloti nalievajú do vetroňov obrovské množstvo vody, ktorá dosahuje objem niekoľko desiatok litrov. Prečo so sebou vezie vetroň aj 120 litrov vody, keď jeho cieľom je predsa to, aby bolo lietadlo čo najľahšie? Pri hľadaní zmyslu tohto úkonu sa niekedy okoloidúci pýtajú, či sú vetrone vlastne lietadlá na vodíkový pohon. Bolo by úžasné naliať vodu do akéhokoľvek dopravného prostriedku a vyraziť na cestu. Aj keď vetrone sú spolu so solárnymi lietadlami najekologickejšími dopravnými prostriedkami, také priamočiare to nie je. Po odpútaní sa od vlečného motorového lietadla, ktoré ich dostane do vzduchu, je už všetko len na sile prírody a umení pilota.

Prečo so sebou vezie vetroň vodnú záťaž

Ako sme už spomínali, pri pretekoch vetroňom sa preteká na čas. Vetrone krúžia v stúpavých prúdoch, kde získavajú výšku a keďže nemajú motor, ďalej letia ako keby „dole kopcom.“ Teda menia výšku na vzdialenosť. A skúste spustiť dole kopcom dvoch sánkarov s rozdielnou váhou. Napríklad dieťa s váhou 40 kg a jeho otca s váhou 90 kg. Kto bude dole rýchlejšie? Ak si pamätáte gravitáciu z hodín fyziky, určite nám dáte za pravdu, že otec.

A tu je odpoveď na otázku, prečo piloti lejú do krídel svojich vetroňov desiatky litrov vody. Zvýšia tak ich váhu a lietadlá sú rýchlejšie v priamom lete. Totiž čím je vetroň ťažší, tým musí letieť rýchlejšie, aby boli jeho krídla schopné ho uniesť. Výkonné vetrone majú vo svojich krídlach umiestnené veľké nádrže, do ktorých sa zmestí aj 120 litrov vody.

Ale každá výhoda je vyvážená nevýhodou. V tomto prípade je to fakt, že o to horšie vetroň stúpa v stúpavom prúde. Aj otcovi sa pôjde ťažšie na kopec než jeho synovi. A preto piloti zvažujú a kalkulujú, kedy a koľko vody vziať do krídiel. Ak ich na pretekoch uvidíte dopĺňať vodu po štuple, vedzte, že tento deň bude výborné počasie so silnými stúpavými prúdmi.

Pristávanie s vetroňom naplneným vodou

Pri príletoch lietadiel z trate môžete vidieť za vetroňmi čiary podobné kondenzačným čiaram za dopravnými lietadlami. Tieto čiary vznikajú preto, lebo piloti pred pristátím vypustia z vetroňa vodu. Pristávanie s ľahším vetroňom je totiž bezpečnejšie a jednoduchšie.

Vetrone a typy motorov

V našom predchádzajúcom článku o tom, ako funguje vetroň sme popisovali spôsoby, ako sa môže vetroň dostať do vzduchu. Nie je to však len za vlečným lietadlom, čo si môžete aj vy vyskúšať počas našich Zážitkových letoch vetroňom alebo letov Pilotom vetroňa na skúšku.

Niektoré vetrone majú zabudovaný aj vlastný spaľovací motor, ktorým odštartujú zo zeme a vo vzduchu ho vypnú. Následne ho spolu s vrtuľou zasunú do obrysu trupu. Motor musí byť hlavne malý a čo najľahší, a preto by sme tam veľké tlakové nádoby a palivový článok vodíkového pohonu sotva dostali. Avšak, ako sa hovorí „nikdy nehovor nikdy“, pretože do tohto športu si už razia cestu aj elektromotory. A možno o niekoľko rokov už nebude zdanlivo nelogická otázka okoloidúcich ohľadom vetroňov na vodíkový pohon až taká úsmevná.

Pokiaľ sa už neviete dočkať ďalších zaujímavých informácií o lietadlách, vetroňoch, vrtuľníkoch, stíhačkách alebo ďalších leteckých zážitkoch, určite nás sledujte aj na našom Facebooku Letecké Zážitky alebo Instagrame.