Aký je rozdiel medzi letom vetroňom a lietadlom?

Viete, čo je to vetroň a na akom princípe funguje let vetroňom? Časté otázky ohľadom letov smerujú práve k vetroňom. Štartuje to samé? Vlečie sa na lane? Ako to letí? To sa len pustí tam hore a už to len padá? Potrebuje vetroň silný vietor? Na základe týchto otázok sme sa rozhodli priblížiť vám rozdiel medzi zážitkovým letom lietadlom a zážitkom, ktorý zažijete na palube vetroňa.

Ako funguje vetroň

Aký je vlastne rozdiel medzi vetroňom a motorovým lietadlom? Prvá vec, ktorá hneď napadne každému, je to, že vetroň nemá motor. Avšak toto tvrdenie nemusí byť vždy pravdivé. Pozrite si napríklad túto fotku:

Vyhliadkový let vetroňom Letecké Zážitky

Vetroň je typ lietadla, ktoré na vykonanie svojho letu nepotrebuje motor. Využíva totiž atmosférické javy, ako sú termické prúdy, vietor, pohyb vzduchových hmôt pri búrkach či vysoké rýchlosti vetra vo veľkých výškach. Let vetroňom je preto diametrálne odlišný zážitok, ako zážitkový let motorovým lietadlom. Vo vetroni vy ako cestujúci dokážete maximálne splynúť s prírodou, kedy v šume okolitého vzduchu sledujete krúžiace dravce na oblohe a vychutnávate si pokojné a nádherné výhľady na okolitú krajinu.

Vetroň najčastejšie štartuje za pomoci vlečného (motorového) lietadla na 40 a viac metrov dlhom lane. Po vystúpaní do výšky, v ktorej už dokáže stúpať sám, sa od vlečného lietadla odpojí a začne oblohu brázdiť po svojom. Najčastejšie využíva na stúpanie do výšin stúpavé, čiže termické alebo teplé prúdy, ktoré sa vytvárajú na základe nerovnomerného ohrievania zemského povrchu. Niektoré časti povrchu sa ohrievajú viac (napríklad pooraná černozem), iné menej (napríklad jazerá). A ako si pamätáme z hodín fyziky – teplý vzduch stúpa nahor a studený vzduch klesá nadol. Teplý vzduch/stúpavý prúd má po ohreve slnkom dostatok energie na to, aby dokázal „uniesť“ aj niekoľko sto kíl vážiaci vetroň a vyniesť ho do výšin. Toto nerovnomerné ohrievanie zemského povrchu má najčastejšie za následok jav, ktorý je medzi pasažiermi nie veľmi obľúbený, a nazýva sa turbulencia.

Úloha pilota počas letu vetroňom

Čo sa týka vytrvalosti, dĺžky letu či uletených kilometrov, vetroň sa na oblohe dokáže udržať niekoľko hodín, doletieť stovky kilometrov vysokými rýchlosťami, pri ktorých častokrát nedokáže konkurovať ani auto. A to všetko bez použitia čo i len kvapky paliva.

Pri autách sa výkon označuje známymi kilowattmi alebo konskými silami. Čo sa týka vetroňa, ten má len jedného „koňa“ ktorý „maká“ celý let naplno – samotného pilota. Pilot má na ramenách celý priebeh letu, a teda záleží iba na ňom a jeho skúsenostiach, ako dlho sa stroj udrží na oblohe, ako rýchlo bude letieť, či aká bude trasa letu.

Čo je to kĺzavosť a ako súvisí s letom vetroňa

Každý typ vetroňa má inú kĺzavosť. Kĺzavosť je jedna z veličín, s ktorými musí pilot počas letu počítať. Označuje sa vo forme čísel napr. 1:38 (1 ku 38), čo znamená, že z jedného kilometra výšky vie konkrétny typ vetroňa prekĺzať v ideálnych podmienkach až 38 km vzdialenosti.

Čím je druhé číslo v označení kĺzavosti vyššie, tým je samotný stroj výkonnejší. Kĺzavosť sa však neudáva len pri bezmotorových lietadlách, ale napríklad aj pri motorových lietadlách, stíhačkách a pod. Napríklad stíhačka MIG 21 má kĺzavosť 1:3, dopravné lietadlo Airbus A380 1:10, Boeing 747 1:15 a podobne. Vetroň TwinAstir, s ktorým sa stretnete aj počas vyhliadkových letov vetroňom v Leteckých Zážitkoch, má kĺzavosť 1:38.

Zážitkový let vetroňom

Je let vetroňom bezpečný?

Často sa stretávame s obavou pasažierov ohľadom bezpečnosti lietadiel a vetroňov. Sú vôbec vetrone bezpečné, keďže nemajú motor? Najčastejšie sa zo strany pilota stretnete s úsmevnou odpoveďou, že aspoň sa nám nemá čo pokaziť, tak neváhajte. 😉

Veríme, že sa nám aspoň čiastočne podarilo priblížiť vám zaujímavý svet kĺzajúcich vetroňov. Ďalšie otázky vám rád zodpovie pilot po zakúpení zážitku Zážitkový let vetroňom alebo letu Pilot vetroňa na skúšku. Na stránke sa dozviete aj ceny jednotlivých variantov a dĺžok letov vetroňom.

Vyhliadkový let vetroňom Letecké Zážitky

Zanechať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *